niedziela, 25 kwietnia 2010

Samochód osobowy


Samochód osobowy – pojazd mechaniczny, silnikowy, zdolny do przewożenia nie więcej niż dziewięciu osób (wraz z kierowcą) i niewielkiego bagażu. Do jego prowadzenia uprawnia prawo jazdy kategorii B.

Budowa samochodu osobowego:

1 - układ chłodzenia

2 - układ zasilania

3 - układ kierowniczy

4 - silnik

5 - skrzynia biegów

6 - zawieszenie

7 - układ napędowy

8 - układ hamulcowy

Według kryterium przewozu osób lub ładunku wyróżnia się następujące samochody:
- osobowe - użytkowe, sportowe, sportowo-użytkowe, terenowe;
- ciężarowe - dostawcze, terenowe;
- autobusy;
- inne - opancerzone, pożarnicze.

Jedną z najważniejszych części w samochodzie jest silnik. Do najczęściej używanych w przemyśle samochodowym nale­żą silniki spalinowe z zapłonem iskrowym. Można tu wyróżnić silniki dwusuwowe, czterosuwowe, z tłokiem wirującym (np. Wankla).

Silnik zamienia doprowadzaną do niego energię na pracę mechaniczną. Polega to na wykorzystaniu energii obracające­go się wału podczas jego momentu obrotowego. Praca silnika odbywa się dzięki spalaniu paliwa. Wytwarzana w ten sposób energia cieplna jest zamieniania na energię mechaniczną.

Aby silnik spalinowy rozpoczął pracę, wymaga zapłonu. Gdy mieszanka paliwa w silniku jest sprężona, czyli ściśnięta przez tłok, w cylindrze następuje przeskok iskry elektrycznej i zapale­nie się paliwa. Iskra powstaje dzięki świecy zapłonowej. Wyna­lazcą świecy był Niemiec Robert Bosch, który w 1902 roku roz­począł jej masową produkcję. Jego patent udoskonalił Louis Renault. Wymyślił on, że świeca powinna być wkręcana do ko­mory silnika, ponieważ tam najlepiej wytwarza iskrę do zapłonu mieszanki paliwa. Wydajność świecy zależy od napięcia: im jest ono wyższe, tym większa jest moc iskry (a tym samym większa pewność zapalenia się mieszanki). Iskra powstaje pomiędzy elektrodami świecy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz